Fel och Hjälp

AKUTJOUR (under upphandling)
Telefon: xxxx-xx xx xx (kvällar & helger då inte Nordstadens kundtjänst har öppet enl nedan)

OBS! Endast akuta fel, då den som anmäler annars kan komma att debiteras!

LÄGENHETER (Nordstaden

Hemsida: Nordstaden 
Mejl: kundtjanst@nordstaden.se
Telefon: 08-32 40 60 (kontorstid)

OBS! Avser inuti lägenheten med dess balkong eller uteplats. Anmälda fel kommer att debiteras dig som bostadsrättsinnehavare, då detta regleras i stadgarna och garantierna har gått ut. Vid fel på vitvaror, vatten, värme och ventilation se nedan. Du har som medlem givetvis också rätt att på egen beskostnad anlita annan leverantör eller hantverkare, så länge arbetet blir fackmannamässigt utfört. Ventilationsarbeten och inglasning av balkonger ska dock alltid ske via föreningens upphandlade leverantörer.

FASTIGHETEN, GEMENSAMMA UTRYMMEN - TEKNISK FÖRVALTARE (Nordstaden) 

Hemsida: Nordstaden 
Mejl: kundtjanst@nordstaden.se 
Telefon: 08-32 40 60 (kontorstid)

Avser gemensamma utrymmen (trapphusmed portar, cykelrum, miljörum), innergård med gatuförbindelser, sopsugsystem med sopinkast. 

EKONOMISK FÖRVALTARE (Nordstaden) 
Hemsida: Nordstaden                                                                                                                                                                                                          Mejl:  avi@nordstaden.se   eller  kundtjänst@nordstaden.se
Telefon:  08-32 40 60 (kontorstid)
Post:  Brf Derbyt, c/o Nordstaden, Storgatan 45, 171 51 Solna

Avser frågor om betalningsavier, pantsättningar, överlåtelser, lägenhetsutdrag (bostadsrättshavare). För mäklarbild se sida Mäklarinformation. 

EL (Vattenfall Eldistribution)

Vid avbrott kontrollera först lägenhetens el-central. Återställ jordfelsbrytare och säkringsreglage om dessa löst ut, men kontrollera då även felorsaken (t ex trasig el-utrustning).

Vid avbrott utanför lägenheten/föreningen, se aktuell driftinformation på Vattenfalls hemsida.
Hemsida:  vattenfalleldistribution
Telefon:  020-82 58 58 (dygnet runt)      OBS! Akutjour kontaktas först efter att det ovanstående är utfört!

HISSAR (Kone)
Telefon:  0771-50 00 00 (dygnet runt) 

MILJÖRUM
För problem i våra miljörum kontakta Nordstaden enl ovan. 

SOPSUG
Vid fel på sopsugsinkasten (luckorna går inte att öppna, taggsymbolen lyser rött etc), kontakta Nordstaden enl ovan.
OBS! När taggsymbolen lyser gult arbetar sopsugen och luckan behöver vara stängd, efter några minuter lyser den grönt igen.

TV, BREDBAND & IP-TELEFONI (Telia)
Telefon Telia för bostadsrättshavare:   90-200  (numret 020-24 02 50 verkar snart försvinna enligt telefonröst) 
Triple Play (internet, tv och ip-telefoni).

VATTEN 
Hemsida:  www.solorbioenergi.se (Solörenergi är kommunens driftentreprenör, se även www.solna.se)

Vid vattenavbrott som visar sig vara utanför Brf Derbyt, se information från solorenergi på deras hemsida. Vid vattenavbrott inom föreningen, kontrollera först inom egen lägenhet och hör gärna med grannar innan ni kontaktar Nordstaden enl ovan.

VITVAROR Electrolux (5 år garanti)
Telefon Electrolux : 0771-76 76 76 (kontorstid)
Begär Electrolux garantinummer? Det finner medlemmar på denna länk: https://derbyt.smartbrf.se/medlemmar/vitvaror/garantinummer 

VÄRME OCH VENTILATION

Ingen elementvärme? Lufta först samtliga radiatorer och öppna radiatorvreden. Hjälper inte detta, kontakta Nordstaden enl ovan.

Fel på ventilationen? Städa först alla ventilationsdon (inget damm ska synas i springor). Fortfarande ingen luft in eller ut? Kontakta Nordstaden enl ovan.