Fel och Hjälp

AKUTJOUR (Securitas) 
Telefon: 08-657 77 50 (kvällar & helger då inte Nordstadens kundtjänst har öppet enl nedan)

OBS! Endast akuta fel, då den som anmäler annars kan komma att debiteras!

LÄGENHETER (PEAB Bostad AB Entreprenad
Hemsida: Peab Bostad 
Mejl: kundcenter@peabbostad.se 
Telefon: 010-150 04 30 (kontorstid)

Avser inuti lägenhet med dess balkong eller uteplats. Anmälda fel som inte är garantifel utan uppkommit genom t ex handhavandefel, normalt slitage eller oaktsamhet kan komma att debiteras dig som bostadsrättsinnehavare. Vid fel på vitvaror, vatten, värme och ventilation se nedan.

Medan garantin under PEAB Bostads Entreprenad löper (gäller i 5 år) uppmuntrar styrelsen för Brf Derbyt till att inte ändra i bostadsrätt, då det finns en risk att du som bostadsrättsinnehavare då äventyrar din garanti (ett uppkommet fel kan då bero på din ändring förutom att det kan vara handhavandefel eller oaktsamhetsfel, och beror då inte på Entreprenörens utförande som garantin avser). Vi bor i nyproduktion där allt är nytt och i fint skick. 

FASTIGHETEN, GEMENSAMMA UTRYMMEN - TEKNISK FÖRVALTARE (Nordstaden) 
Hemsida: Nordstaden 
Mejl: kundtjanst@nordstaden.se 
Telefon: 08-32 40 60 (kontorstid)

Avser gemensamma utrymmen (trapphusmed portar, cykelrum, miljörum), innergård med gatuförbindelser, sopsugsystem med sopinkast. 

EKONOMISK FÖRVALTARE (Nordstaden) 
Hemsida: Nordstaden                                                                                                                                                                                                           Mejl:  avi@nordstaden.se   eller  kundtjänst@nordstaden.se

Telefon:  08-32 40 60 (kontorstid)

Post:  Brf Derbyt, c/o Nordstaden, Storgatan 45, 171 51 Solna

Avser frågor om betalningsavier, pantsättningar, överlåtelser, lägenhetsutdrag (bostadsrättshavare). För mäklarbild se sida Mäklarinformation. 

EL (Vattenfall Eldistribution)

Vid avbrott kontrollera först lägenhetens el-central. Återställ jordfelsbrytare och säkringsreglage om dessa löst ut, men kontrollera då även felorsaken (t ex trasig el-utrustning).

Vid avbrott utanför lägenheten/föreningen, se aktuell driftinformation på Vattenfalls hemsida.
Hemsida:  vattenfalleldistribution
Telefon:  020-82 58 58 (dygnet runt)      OBS! Akutjour kontaktas först efter att det ovanstående är utfört!

HISSAR (Kone)
Telefon:  0771-50 00 00 (dygnet runt) 

MILJÖRUM
För problem i våra miljörum kontakta Nordstaden enl ovan. 

SOPSUG
Vid fel på sopsugsinkasten (luckorna går inte att öppna, taggsymbolen lyser rött etc), kontakta Nordstaden enl ovan.
OBS! När taggsymbolen lyser gult arbetar sopsugen och luckan behöver vara stängd, efter några minuter lyser den grönt igen.

TV, BREDBAND & IP-TELEFONI (Telia)
Telefon Telia för bostadsrättshavare:   90-200  (numret 020-24 02 50 verkar snart försvinna enligt telefonröst) 
Triple Play (internet, tv och ip-telefoni).

VATTEN 
Hemsida:  www.solorbioenergi.se (Solörenergi är kommunens driftentreprenör, se även www.solna.se)

Vid vattenavbrott som visar sig vara utanför Brf Derbyt, se information från solorenergi på deras hemsida. Vid vattenavbrott inom föreningen, kontrollera först inom egen lägenhet och hör gärna med grannar innan ni kontaktar Nordstaden enl ovan.

VITVAROR Electrolux (5 år garanti)
Telefon Electrolux : 0771-76 76 76 (kontorstid)
Begär Electrolux garantinummer? Det finner medlemmar på denna länk: https://derbyt.smartbrf.se/medlemmar/vitvaror/garantinummer 

VÄRME OCH VENTILATION

Ingen elementvärme? Lufta först samtliga radiatorer och öppna radiatorvreden. Hjälper inte detta, kontakta Nordstaden enl ovan.

Fel på ventilationen? Städa först alla ventilationsdon (inget damm ska synas i springor). Fortfarande ingen luft in eller ut? Kontakta Nordstaden enl ovan.